Verdák, Motorosport, Tech

Szedjük szét, de ésszel!

02. MX5-ből villamos hajtású autó

2018. április 27. - Lágler Gergely

Mennyire szedjük szét? Mi marad érintetlen?

p3063017.jpg

A hajtásrendszer nagy része távozik. Marad minden biztonságkritikus részegység, ez jól jöhet még. Marad a váz, futómű, kormánymű, fékrendszer (az ABS-t is beleértve), légzsákok, de marad az eredeti 12 voltos rendszer nagy része is, világításrendszer is. Kivesszük a motort, a váltó még kérdéses, kivesszük a kipufogórendszert, üzemanyagrendszert. Egyrészt sosem baj, ha könnyebb lesz az autó, másrészt kell a hely az új részegységeknek.

Az emelők elvileg pár nap múlva érkeznek, de nagyon bizsergető érzés, hogy előbb nekiálljunk szétkapni. Arra már rájöttünk, hogy a kipufogó egyszerű téma lesz, de a tank már nem triviális. Valószínűleg ki kell szedni az üléseket, és szétbontani a fél középkonzolt. Egy jó adag bepattanó kötést kell a megfelelő irányban mozdítani, hogy ne törjön a műanyag. Nem tudom, ki hogyan van vele, ez nem az ember szíve csücske, inkább halasszuk a témát!

blog_02_v2_01.jpg

A motorháztető alatt sok érdekességet találni, de nem reménytelen a helyzet. A legtöbb eszköz ránézésre könnyen beazonosítható, és csak néhányon kell gondolkozni kicsit. Az OBD csatlakozóra kötött CAN-es analizátor is persze sokat segít.

Felelősségtudat, szabályok, észszerűség miatt zárt telephelyen menet közben is rögzítettünk adatsorokat. Egyes eszközökről a csatlakozót eltávolítva beazonosíthatók a hozzájuk tartozó üzenetek, és azért a youtube-on is vannak okos átalakítós videók.

Kezdjük ott, hogy ha már a műhelyben sokat méregetünk, nem lenne szép dolog túlmeríteni az akkumulátort, úgyhogy azt néha töltjük. Mindjárt az akku mellett ott a relék és biztosítóbetétek táblája, amitől még egy átlagos felhasználó sem riad vissza:

blog_02_v2_02.jpg

Aztán néhány évente szokás fékolajat is cserélni, a fékolaj tartálya sem szorul különösebb magyarázatra:

blog_02_v2_03.jpg

A tartály mögött a fekete dob a fékrásegítő. Ennek működéséhez vákuumot állít elő az autó. A fékrásegítő csövét, kábeleit követve eljutunk a kiegészítő alkatrészeihez. Egy hasznos leírás: http://www.mogi.bme.hu/TAMOP/kozuti_jarmurendszerek_szerkezettana/math-ch14.html

A vákuumszivattyú a motortér jobb elejében kapott helyet, és csatlakozik még rá ez az elektronika is:

blog_02_v2_04.jpg

 blog_02_v2_05.jpg

Szerencsére ez függetlenül működik minden más rendszertől. Méri a vákuum értékét, vezérli ez alapján a szivattyút, valamint az adatot elküldi az ABS-nek:

blog_02_v2_06.jpg

Elég új autóról van szó, de nem bonyolították túl szerencsére az elektromos rendszerét. (A robosztus rendszereket mi is szeretjük.)
Az autó orrában végig van vezetve egyetlen vastag kábelkorbács, ez látszik az egyik fenti képen a vákuumszivattyú elektronikája mellett, és a motorvezérlő elektronika mellett is:

 blog_02_v2_07.jpg

blog_02_v2_08.jpg

A vezérlő mellett van egy kisebb doboz, ami gyakorlatilag csak a motor felé menő kábelkorbács elágazását védi, nagyon igényes! A motorvezérlőn két csatlakozó van. Az egyik megy a motor felé, a másik a jármű egyéb részei felé.
Ha lehúzzuk a motor csatlakozóját, akkor ez látszik a műszerfalon:

blog_02_v2_09.jpg

Az önindító így is működik, ez már maga egy jó jel. A biztonság érdekében az egyes rendszerek nagyjából működnek egymás nélkül is, nem kell félnünk a motor eltávolításától.
Van a motortérben még néhány érdekes képződmény:

blog_02_v3_10.jpg                blog_02_v3_11.jpg

Mindkét oldalon található ilyen pirotechnikai eszköz, gyalogossal való ütközéskor ezek elnyírnak egy-egy csapszeget a motorháztetőt tartó zsanérokban, illetve megemelik a motorháztetőt. Nem szeretnénk véletlenül aktiválni őket.

A következő érdekesség ez a membrán és cső együttese:

blog_02_v2_12.jpg

Ez a motor hangjából vezet be az utastérbe, hogy jobb legyen az élmény. Ez is mehet fel a polcra! Esetleg teszünk a helyére egy hangszórót… :p

Ezzel a motortér elsőre látható részeit át is beszéltük. Miután kiméregettünk mindent, jöhetnek is ki a helyükről!

Van még egy számunkra érdekesebb elektronika az autó belsejében, a műszerfal alatt, az OBD-csatlakozóhoz közel, sajnos képtelenség értelmesen befotózni, de ha az ember befekszik rendesen, a pedáloktól balra és felfelé találja:

blog_02_v2_13.jpg

blog_02_v2_14.jpg

A motortér felől jövő CAN-busz csatlakozik ide, illetve megy még tovább is, aztán ide van kötve a másik CAN, ami a műszerfalhoz, illetve a klímához megy. A netes fórumokból hamar kiderül, hogy ez a body control modul (BCM), tehát ez kezeli az ajtókat, ablaktörlőt, fűtőszálat, indexrelét, stb.

Így néz ki a motortér részleges bontás, és annak alapos dokumentálása után:

blog_02_v2_15.jpg

Ha valaki autót akar átalakítani, ez a járgány nagyon jó móka!

 Andy - Az ND neve lehetne Andy. (?) -

 

A bejegyzés trackback címe:

https://apexnews.blog.hu/api/trackback/id/tr7113875120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2018.04.29. 08:50:45

Van arrol infotok, leirasotok, hogy egy villanyautonal hogyan lehet/kell a rendszereket összehaziasitani a donorral? Vagy egyéni koncepcio lesz?

Angol beteg 2018.04.29. 08:51:41

Nagyon klassz! Csak így tovább, rengeteg fotóval kérjük!!

wody21 2018.04.29. 09:21:18

*robusztus

Hajrá, sok sikert a villanyosításhoz'! :)

Lágler Gergely 2018.04.29. 18:25:59

@Burgermeister: Kedves Burgermeister!

Hogy érted a kérdésed? Nem ez az első villanyjárműves projektünk, van tapasztalat.

bobbafet 2018.10.02. 10:13:12

Mint amikor egy gyerek vegre megkapja a reg ahitott jatekot... Es arrol kiderul, hogy meg sokkal jobb is, mint gondolta :)