Verdák, Motorosport, Tech

Kezdődhet a gyilok

01. MX5-ből villamos hajtású autó

2018. április 20. - Lágler Gergely

mx_front.jpg

2009 óta foglalkozom mindenféle elvetemült villanyos projekttel hobbiegyesületben, oktatással foglalkozó egyesületben, saját cégben. Egyre jobbakat alkotunk, minden haver örömmel veszi, ha valami újat tudunk csinálni villanyjárműves területen. A mostani projektben is olyan sokat látott szakember-barátok bukkannak fel, akikkel való közös munkát jól esik megörökíteni így.

Végig fogjuk dokumentálni ezt a járműátalakítási projektet, és igen, induljon be valami folyamat, legyenek elérhetőek források azoknak, akik hasonlóba szeretnének kezdeni!

Így néz ki a kis MX a vágóhídon:

20180224_1224_tgy4533_xtalin.jpg

A szakmai csapat három tagja (balról) - Szabolcs, Ádám és én. (a későbbiekben a többieket is bemutatjuk majd)

image00001.jpg

A projektek rákfenéje az erőforrások hiánya, és hogy ezeket sikerül-e egymásba konvertálni. Idő, pénz, felszerelés. Ha ráadásul céges környezetről beszélünk, akkor ezekhez hozzájön a szakemberek meglétének kérdése. Ha akarsz csinálni egy jó hobbi projektet, akkor időt kell szakítani rá, de tuti a barátok/család látja a kárát.

Nagyon szerencsés a helyzet, ha a munkádban a barátaiddal azt csinálhatod, ami a hobbid, ez egyből megoldja a legtöbb problémád. Mi is ilyen szerencsések vagyunk, így jutottunk el oda, hogy a napokban elkezdtünk darabokra szedni egy gyönyörű MX-5 ND-t. Szeretjük az autót, tiszteljük a hajtásrendszerét, de átmenetileg szomorú sorsra jut a motor, amíg valaki be nem építi máshova. Az alany egy tökéletes állapotban lévő, cirka 13000 km-t futott, 2016-os, 1.5-ös (benzines  :D ) MX-5 ND, vagyis a legújabb, negyedik generációs Miata.

mx_00.gif

NOS, ez van. Lehet fájdalmat okoz a kép egyeseknek, sajnálom. Tényleg.

Szerencsére magáról az autóról nem kell regélnem, tele van jobbnál jobb cikkekel a net: https://totalcar.hu/tesztek/2015/06/17/menetproba_mazda_mx_5_nd_2015/

A projektről nagy vonalakban:

2017-ben jött egy izgalmas céges feladat. A megbízónkkal közösen akkumulátorcellákat kezdtünk el vizsgálni, jellemző karakterisztikákat felvenni. Ez után csináltunk többek között egy moduláris (lítiumos) akkumulátorrendszert. (A fenti képen a háttérben.) Erről később írunk még, sok modern, innovatív részlet lakozik benne.

A 2018-as munkák egyik izgalmas része, hogy ezekből az akkukból 2-3 pakkot tesztelünk a Mazdában. Hangsúlyozom, hogy az akkuk jövőbeli elsődleges felhasználási köre nem személyautós terület, nem ide ideálisak, de itt tudjuk legjobban tesztelni őket. ….na meg, imádunk ilyennel mókolni. Nem Rimac-ot építünk, de a jármű alkalmas a mostani, és jövőbeli hajtások tesztelésére is.

A projektben nem közvetlen cél, de azért nem lenne rossz, ha idővel engedélyeztetni lehetne az autót. Felvettük a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, eddig egész közvetlenek voltak, lehet, hogy segítőkészek is lesznek? Az engedélyeztetés témát megtartjuk kis prioritású side-projektnek, megpróbálunk még időt szánni az NKH-ra is, aztán meglátjuk, mi sül ki belőle.

Zénó:

Nem, ez nem az autó neve. (Illene, hogy az autónak is adjunk nevet, de mi legyen az?)
Zénó barátunk jó srác, minden érdekesebb projektbe könnyen bele lehet rángatni. EV-Sportos, FS East-et szervez, gokartozik. 2003-as MX-5 NB-je van, szeret fotózni, írogatni. Ha szerencsénk van, akkor a blogolás egy részét kiszervezhetjük neki, és ezzel talán több/jobb anyag születhet. Így kerültünk Zénó blogjára.

Hol tartunk most?

Körülbelül 2 hete gyönyörködünk az autóban, mindenki ment vele egy kört. Múlt héten belenéztünk a csomagtartóba:

   blog_01_v2_2.jpg

Gyorsan ki is kaptunk onnan néhány felesleges dolgot, a munkában úgyis csak akadályoznának.

blog_01_v2_3.jpg

Hamarosan nekiállunk kiszedni a motort, üzemanyag- és kipufogórendszert.

Gondolkodjunk előre!

Próbáltunk kicsit előrelátók lenni, és foglalkoztunk néhány napot a CAN-üzenetek megfejtésével, a jelenlegi működés megértésével. Szerettük volna tudni, hogy ha szétbombázzuk az autót, akkor mi marad üzemképes, illetve hogyan fogjuk tudni üzemszerűen használni a megmaradó részeket. Eddig úgy néz ki, hogy nincs vészesen nehéz dolgunk.

Sikerült beazonosítani a részegységeket, ezekről írunk a következő bejegyzésben.

Az OBD csatlakozóra ki van vezetve az autó mindkét CAN-busza. Analizátor segítségével meg tudtuk fejteni a legtöbb üzenetet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://apexnews.blog.hu/api/trackback/id/tr6613850462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asci 2018.04.27. 17:00:21

Sok sikert! Ment a kedvencekbe a blog.
Mind első hozzászóló, igényt tartanék egy próbakörre :) Köszönöm!

halaloszto 2018.04.27. 21:25:56

az a kép tényleg fájdalmat okoz. ne csináljatok mégegyszer ilyen villogó faszságot, mert kárt teszek valamiben.

Lágler Gergely 2018.04.27. 22:32:28

@Asci: Köszönjük! Talpraesett az érvelés! Egyelőre annyit merünk ígérni, hogy ezt nem felejtjük el.

Burgermeister 2018.04.28. 10:24:16

Követem, kedvencbe raktam, sok sikert az építéshez. Kipróbálnám ha elkészül.:) Lehet?
Forgalombahelyezés külön agyrám lesz, de bizzunk a hatóságban. Egyszer volt a totalcaron egy kacsa valami villanyos lett és rendszám is volt rajta. Tehát működik a dolog.

totalcar.hu/tv/2017/11/18/tctvs11ep03_elon_musk_remalma_laci_bacsi_a_villanykacsas/

Burgermeister 2018.04.28. 10:26:25

Kiváncsi vagyok, ment a kedvencek közzé. Kipróbálható majd? Ha igen akkor jelentkeznék. :)
A forgalomba helyezés megoldható, gondoljunk Laci bácsi villany kacsájára, totalcaron volt tavaly.

delica 2018.04.29. 06:28:38

A villódzó kép tényleg marha idegesítő és gyorsan rakjatok vissza az MX5-be mindent, rossz autót kezdtetek szétszedni. Félrehallottátok és nem az MX5-öt kellett volna behozni a parkolóból hanem azt a motorhibás RX8-at. Ha RX8-ba dolgoznátok ki egy kittet akkor arra lenne vevő a világ minden tájáról és visszajönne a belefeccölt munka ára, de lehet mint önálló üzleti modell is megállna a lábán...

Lágler Gergely 2018.04.29. 18:33:45

@delica: Lehet, hogy bizonyos szempontokból egy Citroen Berlingo, vagy Tarquini Hyundai-a jobb választás lett volna. Nem autóátalakítós kit a projekt célja, de erről majd hamarosan egy későbbi cikkben szeretnénk írni bővebben.