2009 óta foglalkozom mindenféle elvetemült villanyos projekttel hobbiegyesületben, oktatással foglalkozó egyesületben, saját cégben. Egyre jobbakat alkotunk, minden haver örömmel veszi, ha valami újat tudunk csinálni villanyjárműves területen. A mostani projektben is olyan sokat látott szakember-barátok bukkannak fel, akikkel való közös munkát jól esik megörökíteni így.
Végig fogjuk dokumentálni ezt a járműátalakítási projektet, és igen, induljon be valami folyamat, legyenek elérhetőek források azoknak, akik hasonlóba szeretnének kezdeni!
Így néz ki a kis MX a vágóhídon:
A szakmai csapat három tagja (balról) - Szabolcs, Ádám és én. (a későbbiekben a többieket is bemutatjuk majd)
A projektek rákfenéje az erőforrások hiánya, és hogy ezeket sikerül-e egymásba konvertálni. Idő, pénz, felszerelés. Ha ráadásul céges környezetről beszélünk, akkor ezekhez hozzájön a szakemberek meglétének kérdése. Ha akarsz csinálni egy jó hobbi projektet, akkor időt kell szakítani rá, de tuti a barátok/család látja a kárát.
Nagyon szerencsés a helyzet, ha a munkádban a barátaiddal azt csinálhatod, ami a hobbid, ez egyből megoldja a legtöbb problémád. Mi is ilyen szerencsések vagyunk, így jutottunk el oda, hogy a napokban elkezdtünk darabokra szedni egy gyönyörű MX-5 ND-t. Szeretjük az autót, tiszteljük a hajtásrendszerét, de átmenetileg szomorú sorsra jut a motor, amíg valaki be nem építi máshova. Az alany egy tökéletes állapotban lévő, cirka 13000 km-t futott, 2016-os, 1.5-ös (benzines :D ) MX-5 ND, vagyis a legújabb, negyedik generációs Miata.
NOS, ez van. Lehet fájdalmat okoz a kép egyeseknek, sajnálom. Tényleg.
Szerencsére magáról az autóról nem kell regélnem, tele van jobbnál jobb cikkekel a net: https://totalcar.hu/tesztek/2015/06/17/menetproba_mazda_mx_5_nd_2015/
A projektről nagy vonalakban:
2017-ben jött egy izgalmas céges feladat. A megbízónkkal közösen akkumulátorcellákat kezdtünk el vizsgálni, jellemző karakterisztikákat felvenni. Ez után csináltunk többek között egy moduláris (lítiumos) akkumulátorrendszert. (A fenti képen a háttérben.) Erről később írunk még, sok modern, innovatív részlet lakozik benne.
A 2018-as munkák egyik izgalmas része, hogy ezekből az akkukból 2-3 pakkot tesztelünk a Mazdában. Hangsúlyozom, hogy az akkuk jövőbeli elsődleges felhasználási köre nem személyautós terület, nem ide ideálisak, de itt tudjuk legjobban tesztelni őket. ….na meg, imádunk ilyennel mókolni. Nem Rimac-ot építünk, de a jármű alkalmas a mostani, és jövőbeli hajtások tesztelésére is.
A projektben nem közvetlen cél, de azért nem lenne rossz, ha idővel engedélyeztetni lehetne az autót. Felvettük a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, eddig egész közvetlenek voltak, lehet, hogy segítőkészek is lesznek? Az engedélyeztetés témát megtartjuk kis prioritású side-projektnek, megpróbálunk még időt szánni az NKH-ra is, aztán meglátjuk, mi sül ki belőle.
Zénó:
Nem, ez nem az autó neve. (Illene, hogy az autónak is adjunk nevet, de mi legyen az?)
Zénó barátunk jó srác, minden érdekesebb projektbe könnyen bele lehet rángatni. EV-Sportos, FS East-et szervez, gokartozik. 2003-as MX-5 NB-je van, szeret fotózni, írogatni. Ha szerencsénk van, akkor a blogolás egy részét kiszervezhetjük neki, és ezzel talán több/jobb anyag születhet. Így kerültünk Zénó blogjára.
Hol tartunk most?
Körülbelül 2 hete gyönyörködünk az autóban, mindenki ment vele egy kört. Múlt héten belenéztünk a csomagtartóba:
Gyorsan ki is kaptunk onnan néhány felesleges dolgot, a munkában úgyis csak akadályoznának.
Hamarosan nekiállunk kiszedni a motort, üzemanyag- és kipufogórendszert.
Gondolkodjunk előre!
Próbáltunk kicsit előrelátók lenni, és foglalkoztunk néhány napot a CAN-üzenetek megfejtésével, a jelenlegi működés megértésével. Szerettük volna tudni, hogy ha szétbombázzuk az autót, akkor mi marad üzemképes, illetve hogyan fogjuk tudni üzemszerűen használni a megmaradó részeket. Eddig úgy néz ki, hogy nincs vészesen nehéz dolgunk.
Sikerült beazonosítani a részegységeket, ezekről írunk a következő bejegyzésben.
Az OBD csatlakozóra ki van vezetve az autó mindkét CAN-busza. Analizátor segítségével meg tudtuk fejteni a legtöbb üzenetet.