Verdák, Motorosport, Tech

Mi az az EV-Sport?

EV-Sport kezdetek és tevékenység

2018. április 13. - ZenoLD

A szabadidőm egy részét aktívan az EV-Sport egyesületben töltöm. Sok évvel ezelőtt találkoztam velük Lógi és Kádám ismerőseim révén, majd egész hamar beszippantott a dolog.
Szó se róla, nagyon kedvesen fogadták az érdeklődésemet, és már az első alkalommal befogtak melózni. Ez egy téli, kora esti időpont volt, egy budai gokartpályán, ahol az egyesület elnöke és néhány tagja próbálgatták a friss fejlesztéseket az egyik versenygokarton. Mondanom se kell, de majd leszakadt a pofám a 9-10 LE-s bérgokartok után egy versenygumikon száguldó, sokkal könnyebb, cirka 4X erősebb géptől. Instant szerelem!

Elkezdtem tehát szépen ismerkedni velük, elmondták, hogy miért is alakult az egyesület, mik a céljaik, és általában hogyan próbálják meg elérni azokat:

Az EV-sport Magyarország Autósport Egyesület - az EV kifejezés az angol Electrical Vehicle rövidítése, ami villamos hajtású járművet jelent - 2006 év elején alakult, és májusban került bírósági bejegyzésre. Egyesületünk - alapszabályba rögzített - célja:
"Az alternatív és / vagy elektromos meghajtású járművek, technológiák népszerűsítése az autóverseny sport segítségével. Közelebbi cél, egy tisztán elektromos hajtású, a FIA alternatív hajtású járművek technikai szabályzatának (Technical Regulations for Alternative Energy Vehicles) megfelelő versenyautó építése, tesztelése, versenyeztetése az MNASZ és a FIA által kiírt versenyeken. Távolabbi cél: Tisztán elektromos meghajtású autók részére versenysorozat szervezése Magyarországon, egyetemi bázisokon létrejövő sportegyesületek között. "

Az egyesület a fent olvasható célok teljesítésére már épített 4 elektromos versenyjárművet, a Csigát (egy villanyosra átépített kispolákot) és három gokartot. A polák most újra darabokban, de ez szándékos, most nem törtük össze. Új futóművet, és sok más okosságot kap, ezt ki fogom fejteni külön, mert elég vad a sztori.

A versenygokartok közül kettő tökéletes egészségnek örvend, és várják a szezont. Itt a csapat időmenedzsmentjét kell csak jól összerakni, és lesz száguldás. A harmadik versenygokartunk viszont egy újfajta hajtást kap, ennek az utolsó simításain dolgozunk. Ez elég érdekes és izgalmas téma, úgyhogy erről is biztosan fogok írni később.

A fejlesztések és tesztelések többnyire a telephelyünkön, egy 16. kerületi műhelyben történnek. A pálya-tesztre általában a kistarcsai Kart-farmon kerül sor. A gépeket céljuknak megfelelően általában versenyekre visszük, de bemutatókat és élményvezetéseket is tartunk.
Versenygépeink sikerrel szerepeltek már a győri Széchényi futamokon, az MVM Energiafutamain, de indulunk szlalom versenyeken is. Sajnos az elmúlt években az alternatív hajtású versenyek kikoptak, de reméljük meg tudjuk még mutatni közönség előtt, hogy mire képes egy ilyen vas.

Minden évben megszervezzük az elektromos autó találkozónkat, melyen az egyesületen kívül tevékenykedő, elektromos hajtás iránt elkötelezett, vagy érdeklődő emberekkel tudjuk személyesen is felvenni a kapcsolatot. Folyamatosan találkozunk fiatal érdeklődőkkel, 2014-től már diplomaterv konzultáció is folyik a csapatnál. Jó kapcsolatunk van a BME FRT Formula Student csapattal és szívesen nyitunk mindenki irányába.

A csapat tagjai mind szabadidejükből (és forrásaikból) áldoznak a csapat fenntartására, így sajnos nem tudunk mindig megfelelő mennyiségű energiát beletolni, de mivel már több, mint 10 éve megy a szekér én bizakodó vagyok. A csapattagok közt jó (baráti) a viszony, és egyéb területeken is segítjük egymást. Eszméletlen jó érzés ebben a csapatban "dolgozni". Egy fárasztó munkanap után frissítően hat egy kicsit szerelni, vagy tanakodni és majdnem mindig sikerélménnyel végződik. Ha nem, akkor pedig olyan motivációt ad, hogy megoldjuk a problémát, hogy új erőre kapunk.
Mivel nem vagyunk (egyszerre) túl sokan, így nincsenek fixen leosztott szerepek, ezért több területen is lehetőség van kipróbálni magad, sőt muszáj is! Villamos szerelés? Ide vele! Fékkör légtelenítés? Alap! Flex, kalapács, menetvágó? Minden napos játékszer!
Annyi mindennel kell zenélni, hogy nagyon jó rutint szerez az ember mind a járművek, mind a villamosság terén.

Mivel a fejlesztések is házon belül történnek nem csak az izmok és finommechanikus képességek épülnek, de a szürkeállományba is húzunk néhány extra barázdát. Ehhez elengedhetetlen, hogy jó szakemberek segítsék a témaköröket: villamos forgógéptervezés és hajtások, nyák-tervezés, akkumulátor menedzsment, programozás, ezek mind házon belül megoldott dolgok. A kiválasztott témából szinte végtelen mélyre ereszkedhetünk, ha kiválasztott "mentorunknak" még nem mentünk az agyára.

Az, hogy a leírt lehetőségből mit hoztunk ki, és mit szeretnénk még a folytatásban megírom.

A bejegyzés trackback címe:

https://apexnews.blog.hu/api/trackback/id/tr8513825568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.